פעם, עד לפני עשור, אם רציתם להגיד מה שיש לכם לומר לכל העולם, זה היה כמעט בלתי אפשרי. אנשי התקשורת והשחקנים המפורסמים היו היחידים שהיה בידיהם את הכוח להעביר מסרים לקהל הצופים, אולם באיזשהו שלב הופיעו הבלוגים, ופתאום החוקים החלו להשתנות. כל אחד היה יכול לפתוח בלוג, לצבור קהל קוראים ולהפוך לכותב מפורסם, גם אם הוא לא עיתונאי באחד מהעיתונים הגדולים. בשלב הבא אנשים גילו את יוטיוב ושהוא הרבה יותר מאשר אתר להאזנה לשירים או לצפייה בסרטוני חתולים. כל אחד שרוצה יכול לפתוח לעצמו ערוץ ביוטיוב ולעשות בלוג מצולם או תכנית טלוויזיה משלו. אם עושים את זה טוב, אפשר לצבור קהל צופים גדול ולהפוך ממש לכוכבי רשת. אז מה צריך לעשות כדי שזה יקרה?

Manhattan

  1. מה אני אצלם? קודם כל, אתם צריכים לחשוב מה אתם רוצים לעשות מול המצלמה, מה יהיה הפורמט של התכנית או הבלוג. מומלץ להעלות את כל הרעיונות על הכתב. כשאתם יודעים מה הנושא שלכם, אתם צריכים לכתוב תסריט של מה שאתם הולכים להגיד. קחו בחשבון שלאנשים אין כוח לצפות בסרטון שעולה על חמש דקות בערך, אז כדאי להתכוונן למסגרת הזמן הזו. חשוב מכל: תשאלו את עצמכם – למה שמישהו ירצה לצפות בזה? התשובה לשאלה הזו תמקד אתכם.
  2. מה עושים אחרים? מומלץ להיכנס לערוצים של כוכבי רשת מוכרים בתחום שבו אתם רוצים לעשות את התכנית וללמוד מהם, לקבל השראה, לקבל רעיונות, ואולי גם "לאמץ" כמה מהם (לא חלילה לגנוב…)
  3. איפה מתחילים? לפני הכול אתם צריכים להירשם ליוטיוב, לרוב הכניסה היא באמצעות פרטי חשבון הג'ימייל שלכם. אז כדאי שיהיה לכם ג'ימייל. ואז אתם פותחים ערוץ. אתם מוזמנים לעצב תמונת קאבר יפה ולשים בראש העמוד של הערוץ שלכם.
  4. איזה ציוד צריך? לצלם במצלמה של הטלפון זה אפשרי, אבל זה ייראה קצת חובבני. יש היום מצלמות וידאו דיגיטליות ממש זולות, ואתם צריכים שתהיה לכם אחת כזו. תבקשו ליומולדת מההורים או משהו. כדאי גם להצטייד במיקרופון באיכות טובה כי הסאונד לא פחות חשובה מהתמונה. בכל זאת, אתם רוצים שהצופים יבינו מה שאתם אומרים לא? במצלמה אגב מומלץ להתאים את החשיפה באופן ידני בהתאם למיקום שלכם בפריים ולא להשאיר על מצב אוטומט.
  5. איפה מצלמים? חשבו מה יהיה הלוקיישן של התכנית. האם היא תשודר מהחדר שלכם? ממקום אחר בבית? בחוץ בפארק? חשבו על האביזרים שצריכים להיות בפריים. אולי יש משהו שצריך להזיז או לשנות. בכל מקרה, חשוב שהמקום יהיה מואר היטב, כדי שיראו את הפנים שלכם כמו שצריך.
  6. כדאי לערוך? כן, כדאי לערוך את הסרטון לפני שמעלים אותו ליוטיוב ואם צריך גם לבצע תיקוני צבע. כל תוכנת עריכה תהיה טובה עבור זה, כמו המובי מייקר שיש בכל מחשב כמעט. תזכרו שעשר השניות הראשונות של הסרטון הן אלו שמכריעות אם ימשיכו לצפות בהם או לא. לכן לא כדאי שיהיה לכם פתיח ארוך מדיי, ואם יצא ככה בצילומים, אז לחתוך בעריכה. בכלל, כדאי ליצור סרטון כמה שיותר דינמי וקליפי, שיהיה בקצב שאופייני לתרבות של היום.
  7. מה עושים מול המצלמה? אתם יכולים לבקש מחבר שיצלם אתכם או למקם את המצלמה עם חצובה או בדרך יצירתית אחרת (נגיד ערימת ספרים) מולכם ו… פשוט להתחיל לדבר אל הצופים. זה עשוי להיות מביך, מוזר, מבלבל, אבל תזכרו שככה כולם התחילו. צלמו מספר טייקים עד שתרגישו שזה יוצא לכם טוב.
  8. איך מפיצים את הבשורה? קודם כל, כשאתם מעלים את הסרטון תנו לו כותרת ותיאור מתאימים, שיכללו מילים שאנשים עשויים לחפש במנוע החיפוש של יוטיוב או של גוגל. יש לכם גם שדה של מילוי תגיות, זה מקום לכתוב 5-6 מילות מפתח שמתארות הכי טוב את מה שקורה בסרטון שלכם. תנסו ממש להיכנס לראש של הצופה, "מה הוא היה רושם בשורת החיפוש?". חוץ מזה, זה הזמן לספר לכל החברים שלכם שיש לכם תכנית ביו-טיוב. הם כבר יפיצו את הסרטון לחברים שלהם וכך הלאה. כדאי גם להיות פעילים ביוטיוב ולהירשם לערוצים אחרים ולהגיב לסרטונים, כך אנשים יתעניינו וייכנסו לערוץ שלכם.
  9. ומה עכשיו? עכשיו מתחילים לתכנן מה תעשו בתכנית הבאה, ולשאוף לצלם לפחות תכנית אחת מדי שבוע.

Manhattan

לסיכום, כפי שאתם מבינים זה מאוד קל היום להפוך למגיש של תכנית, אבל מצד שני זה גם דורש הרבה חשיבה והשקעה של זמן. אל תצפו שמהתכנית הראשונה יהיו לכם עשרות אלפי צפיות, אבל בהחלט כדאי לבדוק עם חברים שצפו מה הם אהבו יותר ומה פחות, כדי שתוכלו להשתפר בתכנית הבאה.

ב-BIG IDEA, מחנה הקיץ הטכנולוגי הבינלאומי בארץ, לקחו את הנושא לש youtube ויצירת תוכן לשלב הבא. בקיץ יש סדנאות You Tube במחנה ובפסח הקרוב יש אפילו מחנה של שלושה ימים שמוקדש לנושא.

אם אתם רוצים ללמוד עוד איך להפוך ליוטיוברים ויוצרים ברשת כדאי לכם להירשם ל- You Camp שיתקיים בפסח הקרוב. שם תעברו שלל סדנאות לצילום, עריכה והגשה מול מצלמה, ותפגשו את כוכבי הרשת הכי גדולים. לפרטים נוספים לחצו כאן

נכתב ע"י ענבל סינגר, מומחית תוכן לנוער ולילדים