image3

בין אם זו סדנת עיצוב גרפי, פיתוח אפליקציות, או בניית חדרי בריחה – יש 2 דברים שהופכים את הסדנאות הטכנולוגיות במחנה הקיץ BIG IDEA למוצלחות ומשפיעות – המדריך והדרך. צוף בר-אור, רכז התוכן הטכנולוגי של BIG IDEA משתף ב-"אני מאמין" של חינוך טכנולוגי במחנה.

למידה והנאה הם שילוב שילדים מתקשים להאמין שקיים. איך אפשר להאשים אותם? 10 חודשים בשנה לימודים בבית ספר הם חובה. חובה, בכל גיל, יוצרת התנגדות פנימית שקשה מאד לפרק. עם זאת, ילדים נהנים מלחוות תחומים חדשים. גם המפוזרים שבילדים ימצאו את עצמם מתמידים במשהו, גם אם המשהו הזה הוא משחק מחשב או ענף ספורט. אבל למה? למה בתחום אחד כן ובאחר לא?

הנאה מלמידה והתפתחות מחייבת שני תנאים הכרחיים: המדריך והדרך. בעיה בכל אחד מהם הופכת את חווית הלמידה לתחושה שמוכרת לכולנו: המבט מתחיל לנדוד לצדדים, היד יורדת אל הטלפון הנייד והמחשבות מתרוצצות לדבר הבא שאנחנו מתכננים לאותו היום. לימוד, כמו כל סוג של חוויה, ישאר איתנו רק אם יהיה משמעותי ועוצמתי מספיק.

כדי להשיג התפתחות חוויתית עלינו להצטיין בשני התנאים. השלב הראשון הוא לנתק את החוויה מכל חוויה לימודית אחרת שעלולה להרגיש שלילית. אין שיעור, יש סדנה. אין כיתה, יש מעבדה. אין מורה, יש מדריך. כבר במילים בהם אנחנו משתמשים במחנה הקיץ, אנחנו יוצרים מציאות אחרת וראש פתוח יותר אצל החניכים.

image4

מדריכים במקום מורים

כבר בתחילת הדרך אנחנו מכשירים את המדריכים שלנו להדריך סדנה ולא שיעור. קשה מאד לתאר מה הוא "מדריך BIG IDEA". במחנה הקיץ הבינלאומי שלנו, המדריכים שלנו מגיעים מכל קצוות העולם ומביאים איתם כמות עצומה של ידע (כבר אמרתי שיש לנו 40 סדנאות שונות?). אנחנו מגייסים את האנשים הכי מעניינים שיש לעולם להציע: מדריך אהוב הופך נושא לאהוב.

המשימה העיקרית שלנו בהכנת המדריכים לקראת מחנה הקיץ, היא לגרום לכולם לדבר באותה שפה (ולא רק באנגלית). להתנתק מהמבנה הקל והידוע של "אני עומד ומדבר, הם יושבים ומקשיבים" ולהצליח להוביל למצב שכל יום סדנה הוא הצגה בלתי נשכחת. העיסוק הראשון הוא במהות: איך יוצרים חווית הצלחה אישית לכל חניך. אין עניין "לרוץ אחרי חומר לימודי" ולהספיק כל שורה במערך הסדנה, יש מטרה להביא את החניך למקום בו הוא מרגיש בטוח ללמוד דברים חדשים.

image5

4 שלבים שהופכים סדנה למוצלחת

בכל סדנה ב-BIG IDEA, יש ארבעה סוגים של פעילויות: משחק שובר קרח, פעילות, הסבר, אתגר.

  1. את הסדנאות אנחנו מתחילים בדרך כלל במשחק ש"ישבור את הקרח". מכיוון שכמעט בכל סדנה שמונה חניכים, יש צורך אמיתי ליצר חיבור בין כל משתתפיה ולהסיר כל אלמנט של מבוכה.
  2. אחרי משחק קצר בדרך כלל תגיע "פעילות". פעילות היא דרך חוויתית ללמוד כלי. בדרך כלל נייצר משחק או תחרות שמדמים את הרעיון המקצועי שאנחנו רוצים להעביר. כך, כאשר יגיע החניך ללמוד את הדבר עצמו – זה יראה מוכר
  3. אחרי הפעילות בדרך כלל יגיע ה"הסבר". הכלל אצלנו פשוט: "אם דיברת יותר מחמש דקות, כנראה שעשית משהו לא בסדר". ההסבר הוא החיבור המהיר בין הפעילות למציאות. ההסבר יקח את מה שעשינו ויחבר לחניך בראש את כל הנקודות, כדי שיוכל להמשיך לשלב הבא: "האתגר".
  4. בשלב ה"אתגר" החניכים יקבלו משימה שבה ישתמשו בידע שרכשו בשלבים הקודמים. האתגר הוא הדרך להביא את יצירתיות החניך לידי ביטוי, שם הוא יבחר איך לישם את מה שלמד. אחרי סדנה או שתיים, ברוב המקרים נמלא את שאר המפגשים באתגרים. הלמידה הטובה ביותר נעשית כשהחניך נתקל בבעיות אמיתיות ("Hands On"). כשחניך מנסה להגיע ליעד שהוא קבע לעצמו – הוא לומד טוב יותר מכל הסבר.

כל הדברים האלה באים להעצים ולטפח את יצר הסקרנות של החניכים. ככל הנראה, לא נצליח להפוך את החניכים למומחים עולמיים בתחומם בזמן מחנה קיץ קצר. מה שנצליח לעשות הוא לזרוע את הסקרנות שתוביל את הילדים להצליח בכל דבר שרק ירצו. זה מה שמוביל אותנו בכל יום בסדנה – זו המטרה הגדולה שלנו.

בואו לטפח את הסקרנות שלכם ב-40 סדנאות מרתקות וחוויה של מחנה קיץ בינלאומי בישראל >>