הטובות לטכנולוגיה

הטובות לטכנולוגיה

איילה הלוי, תלמידת י”ב, הייתה חניכה במחנה קיץ בתחום הסייבר במשך 6 שנים ולאחר מכן הפכה למדריכת תכנות. היא מוחה על מיעוט הבנות בתחומי המחשבים והטכנולוגיה וקוראת להן להעז ולנסות ללא חשש

השתלבות הבנות בסייבר הוא נושא גדול ורגיש, אם לתאר את המקרה שלי, כמישהי שנמצאת בתחום המחשבים והסייבר מזה שנים.

הכל התחיל באהבה לרובוטיקה בבית הספר היסודי שהמשיכה לחטיבת הביניים, אז התחולל מאורע דרמטי בחיי: הכרתי את BIG IDEA – מחנה קיץ טכנולוגי אליו באים ילדים ובני נוער מכל הארץ וגם מהעולם, שם גיליתי, כמו שכבר ידעתי, שמחשבים בכלל ותכנות בפרט הם תחומים שאני פשוט אוהבת.

ב- BIG IDEA גיליתי עוד כלים שימושיים בתחום המחשבים שנתנו לי את הדחיפה שהייתי צריכה כדי להתקרב לתחום התכנות. לאחר מכן מצאתי את עצמי עוסקת בתחום הסייבר שנמצא בצמיחה בשנים האחרונות וכאן אני נמצאת, לומדת ומלמדת.

אף פעם לא היה לי קל בתחום המחשבים, והסיבה העיקרית הייתה ועודנה מחסור בבנות בתחום. תמיד הייתי במיעוט בתחום הטכנולוגי, החל מהאהבה לרובוטיקה, דרך התכנות ולבסוף גם בתחום הסייבר, מה שהקשה על ההתנהלות הטכנולוגית שלי.

בהתחלה נרתעתי מהבנים סביבי. עם הזמן ולאחר קשיים והתלבטויות נשארתי בתחום, התרגלתי להיותי מיעוט ואפילו להנות מכך. במחנה הקיץ למדתי להתמודד עם כל מצב לגופו בלי לחשוש ממה שעלול לקרות. החלטתי פשוט לנסות, כי אם לא אנסה, לעולם לא אדע.

החוויות והידע שצברתי בכל שנה במחנה או דחפו אותי קדימה, נעזרתי באינטרנט או בכלים אחרים כדי ללמוד.

אז איך זה מרגיש?

ראשית, העובדה שהביטחון שלי היה מושפע פעם מתגובות החברה, מנעה ממני להתקרב לסייבר, כי מי אני שאצליח להתעסק בתחום זה? הרי אני בת! מאיפה יש לי היכולות האלו? לרוב מצפים מבנות פחות ולכן הנחישות שלנו להצליח בכל תחום קטנה. שנית, השתלבות בנות בסייבר או במחשבים היא לא פשוטה. המחסום הסטראוטיפי שיוצרת החברה, לפיו בנות פחות טובות מבנים בתחומים אלו, גורמת לכך שיגשו אליהם פחות בנות.

אני לומדת בהרבה מסגרות בתחום וברובן שיעור הבנות מגיע, במקרה הטוב, ל-10 אחוזים בלבד. גם היחס לבנות באותן מסגרות שונה מן היחס לבנים, מה שנותן תחושה של זלזול בבנות וביכולותיהן באופן כללי. האפליה הזו יוצרת מלכתחילה רגשי נחיתות.

במסגרת של BIG IDEA, לעומת זאת, תמיד ניתנה תחושה של שוויון בין בנות לבנים. היותי במיעוט לא שינתה את היכולות שלי או את המוטיבציה שלי. הבטחון שלי התחזק וניתנה לי היכולת להצליח. עובדה שמחניכה הפכתי למדריכה ואני מנסה להעביר את המסר לבנות אחרות. מסגרות החינוך הלא פורמאלי תומכות, מעודדות ודוחפות את הבנות קדימה, הרבה יותר מהתבנית המאוד סטריאוטיפית של מערכת החינוך. בנות – העזו, נסו, אולי תתאהבו כמוני בתחום הטכנולוגיה. אם לא תנסו, בטוח לא תדעו.

איילה, מדריכה במחנה קיץ טכנולוגי

 

לפרטים נוספים על מחנה הקיץ הבינלאומי

 

פורסם לראשונה ב Saloona – לצפייה בכתבה

יש לכם עוד שאלות? נשמח לענות על הכל.
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם